HIIT-HARJOITTELUN HISTORIAA

HIIT-harjoittelu on ollut yksi suosituimmista fitness-trendeistä jo vuosia. Pureudun seuraavassa hieman kiiltävää pintaa syvemmälle, hikisen ja raskaan suosikin historiaan ja syvempään olemukseen. HIIT-harjoittelun juuret ovatkin suhteellisen kaukana historiassa. Tiesitkö että suomalaisilla on ollut merkittävä rooli tämän harjoittelumuodon tunnetuksi tuomisessa?

Ei niin yllättäen HIIT-harjoittelun syntysanat on lausuttu juoksijoiden toimesta. Ajanlaskussa voidaan mennä aina 1800-luvulle. Siihen aikaan suosituin kestävyysurheilumuoto oli vielä pitkät kävelyt. Juoksua pidettiin hieman arveluttavana tapana liikkua, varsinkin päiväsaikaan. Mutta yhtäkaikki, kävelijät alkoivat ottaa lyhyitä pyrähdyksiä marssinsa lomassa. Ensimmäinen vakavasti otettava urheilija, joka tiettävästi käytti intervalliharjoittelua valmentautumisessaan, oli mailin ennätysmies britti Joe Binks.

www.rastervect.com

Kuva 1 Joe Binks on numero 7.

Joen erikoisuus oli hänen harjoittelumetodinsa, joka rakentui hyvin vahvasti intervalliharjoittelun pohjalle. Oikeastaan hän ei mitään muuta tehnytkään. Joe Binks harjoitteli kerran viikossa, 30 minuuttia kerrallaan. Hänen treeninsä oli aina sama: lämmittely, viisi tai kuusi kertaa 100 metriä täysillä ja lopuksi vielä 180 – 280 metriä kovaa. Harjoitukseen kuuluivat luonnollisesti lyhyet tauot vetojen välillä ja jonkinlainen loppuverryttely. Tällä treenillä Joe teki mailin Britannian amatöörien ennätyksen vuonna 1902, 4 minuuttia 16.8 sekuntia. Ennätys kesti liki kaksi vuosikymmenentä. Joen henkilökohtainen ennätys kolmella maililla oli kunnioitettavat 14 minuuttia 10 sekuntia. Nykyisen tietämyksen mukaan Joe ei ollut ainoastaan oikeilla jäljillä harjoittelussaan, vaan oli siunattu kohtuullisen hyvillä geeneillä.

Suomalaiset tulevat mukaan HIIT-harjoittelun historiaan 1910-luvulla. Lauri ”Tahko” Pihkala vieraili USA:ssa 1907 ja toi tuliaisina amerikkalaisten briteiltä omaksumia harjoitteluoppeja. Pihkala julkaisikin keräämänsä harjoittelutiedon kirjana ”Urheilijan opas” vuonna 1908. Kuuluisista Kolehmaisen veljeksistä William muutti USA:an ammattijuoksijaksi 1910. Hannes-veli sai Williamilta kirjeitse valmennusoppeja. Pihkalan kirja ja veljen Amerikan opit siivittivät Hanneksen Olympiavoittoon Tukholmassa 1912. Hanneksellakin harjoittelussa oli määrällisesti eniten kävelyharjoituksia, mutta juoksuharjoittelun kovan ytimen muodostivat 80-400 metrin vetoharjoitukset. Toinen suuri suomalainen juoksija, joka käytti menestyksellä intervalliharjoittelua, oli Paavo Nurmi. Hänen ohjelmassaan olivat samat maksimaaliset 80-400 metrin vedot, mutta Paavo teki myös pidempiä kovia 1000 ja 1500 metrin vetoja. Pihkalan kerrotaan kuvailleen aikakauden suomalaisten huippujen harjoittelua seuraavasti: ”Nopeat ja lyhyet toistot sopivin tauoin ovat ylivoimaisia tasaisella vauhdilla tehtäviin harjoituksiin verrattuna kehitettäessä kestävyyttä.”

HIIT-harjoittelua käytetään nykyään niin sydänkuntoutuksessa (Norjassa), huippu-urheilussa, kuin ryhmäliikuntatunneillakin. Treenimuotona voi hyvin olla perinteinen juoksu, kuntopyörä, kuntoportaat tai motivoiva ryhmäliikunta. Lisää HIIT-harjoittelusta voit lukea muista blogi-kirjoituksistamme!

Lähteet

Karikko, P. and Koski, M., 1975. Yksin aikaa vastaan: Paavo Nurmen elämäkerta. Weilin & Göös.

Magness, S., 2016. A Brief History of Interval Training: The 1800’s to Now. Science of Running. Luettu 9.8.2020. https://www.scienceofrunning.com/2016/08/a-brief-history-of-interval-training-the-1800s-to-now.html?v=47e5dceea252

Viita, O., 2003. Hymyilevä Hannes. Työläisurheilija Hannes Kolehmaisen sankaruus porvarillisessa Suomessa. Keuruu, Otavan Kirjapaino Oy.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *